
zaterdag, juli 16, 2005
Rapho, histoire d'une famille, Part Deux
Als iemand de documentaire "Rapho, histoire d'une famille" de afgelopen week heeft opgenomen op DVD of VHS: graag even contact opnemen via e-mail.
Mijn eigen opnameapparatuur liet me in de steek.
Mijn eigen opnameapparatuur liet me in de steek.
Purple Hearts
Naar aanleiding van een fotoserie van de Newyorkse fotografe Nina Berman over gewonde Irak-veteranen zocht Roel van Broekhoven de geportretteerden op in Amerika. De helden van het vaderland vertellen nauwgezet wat er gebeurde op de dag dat ze zwaar gewond raakten. Hoe ze daarna thuiskwamen, blind of zonder benen, hoe ze in dorpjes rond Alabama en Pittsburgh, of in Washington en L.A. de oorlog uit hun hoofd moeten zien te krijgen. Officieel erkend als 'held', met een "purple heart" op het uniform in de kast, verlangen de meesten terug naar een leger dat ze niet meer kan gebruiken.
Zondag 17 juli, VPRO, Ned. 3, 13.55 uur
Zondag 17 juli, VPRO, Ned. 3, 13.55 uur
"Iedereen is bezig met z'n eigen hachje"
Fotoredacteur Evert-Jan Daniëls van de Haagsche Courant, in de Volkskrant:
Ik zou een deel van de redactie het liefst een flinke schop onder d'r luie achterste willen geven omdat maar weinigen protesteerden bij de mededeling dat er in Den Haag weldra geen emplooi meer is voor vaste fotografen. Bij onze partnerkranten in Utrecht en Rotterdam is de hele redactie wel achter hun eigen fotografen gaan staan. Hier is iedereen bezig met z'n eigen hachje.
(De Volkskrant spreekt van "Ernst-Jan Daniëls", maar dat lijkt me een foutje.)
Ik zou een deel van de redactie het liefst een flinke schop onder d'r luie achterste willen geven omdat maar weinigen protesteerden bij de mededeling dat er in Den Haag weldra geen emplooi meer is voor vaste fotografen. Bij onze partnerkranten in Utrecht en Rotterdam is de hele redactie wel achter hun eigen fotografen gaan staan. Hier is iedereen bezig met z'n eigen hachje.
(De Volkskrant spreekt van "Ernst-Jan Daniëls", maar dat lijkt me een foutje.)
PSV helpt persfotografen aan mooie plek
Nadat onlangs de hekken uit het Philips Stadion zijn verwijderd, wordt daar nu gewerkt aan een betere werkplek voor persfotografen en cameramensen. Voor hen worden achter de doelen aan de oost- en westzijde speciale gleuven aangelegd. Het ontwerp is gemaakt in nauw overleg met enkele fotografen, die regelmatig in het stadion werken.
"Hoe lager je zit, hoe mooier de foto wordt. Dit ziet er heel goed uit", reageert fotograaf Jurriaan Balke bij het aanschouwen van de nieuwe situatie. Balke werkt voor het Eindhovens Dagblad en zit in die hoedanigheid vaak achter de doelen in het stadion.
De gleuven worden zeventig centimeter diep. "Om te voorkomen dat de fotografen daardoor hinder zouden ondervinden van de reclameborden, worden die een flink stuk gekanteld", zo verklaart assistent-veiligheidsmanager Jan van der Voort. "Aan de oostkant wordt de gleuf wellicht nog overkapt. Dat gebeurt om de fotografen te beschermen tegen rotzooi die vanaf de tribune gegooid kan worden."
Bron: Eindhovens Dagblad.
"Hoe lager je zit, hoe mooier de foto wordt. Dit ziet er heel goed uit", reageert fotograaf Jurriaan Balke bij het aanschouwen van de nieuwe situatie. Balke werkt voor het Eindhovens Dagblad en zit in die hoedanigheid vaak achter de doelen in het stadion.
De gleuven worden zeventig centimeter diep. "Om te voorkomen dat de fotografen daardoor hinder zouden ondervinden van de reclameborden, worden die een flink stuk gekanteld", zo verklaart assistent-veiligheidsmanager Jan van der Voort. "Aan de oostkant wordt de gleuf wellicht nog overkapt. Dat gebeurt om de fotografen te beschermen tegen rotzooi die vanaf de tribune gegooid kan worden."
Bron: Eindhovens Dagblad.
donderdag, juli 14, 2005
Fotograaf John Rutter vervolgd wegens chantage Cameron Diaz
Een fotograaf wordt vervolgd omdat hij de Amerikaanse actrice Cameron Diaz wilde chanteren. Hij stelde de actrice voor om foto's waarop ze naakt poseerde terug te kopen.
De 42-jarige John Rutter had de actrice voorgesteld om haar voor 3,5 miljoen dollar de foto's te verkopen waarop zij naakte poseerde toen ze 19 jaar oud was. Volgens procureur David Walgren is het duidelijk dat de fotograaf het voornemen had om de momenteel 32-jarige en wereldberoemde actrice te chanteren. De fotograaf had verklaard dat er kopers bereid waren om 5 miljoen dollar te betalen voor de foto's.
De procureur benadrukte dat Rutter tot 2003 had gewacht om haar de foto's voor te stellen. In dat jaar werd Cameron Diaz bekend dankzij haar rol in "Charlie's angels 2".
Volgens Mark Werksman, de advocaat van de fotograaf, is zijn cliënt onschuldig en wil een rijke en machtige Hollywoodster zijn cliënt kraken. Hij zei dat zijn cliënt een "brave borst" was die de actrice de kans wilde geven om in primeur deze foto's terug te verkrijgen.
Bron: HBVL.
De 42-jarige John Rutter had de actrice voorgesteld om haar voor 3,5 miljoen dollar de foto's te verkopen waarop zij naakte poseerde toen ze 19 jaar oud was. Volgens procureur David Walgren is het duidelijk dat de fotograaf het voornemen had om de momenteel 32-jarige en wereldberoemde actrice te chanteren. De fotograaf had verklaard dat er kopers bereid waren om 5 miljoen dollar te betalen voor de foto's.
De procureur benadrukte dat Rutter tot 2003 had gewacht om haar de foto's voor te stellen. In dat jaar werd Cameron Diaz bekend dankzij haar rol in "Charlie's angels 2".
Volgens Mark Werksman, de advocaat van de fotograaf, is zijn cliënt onschuldig en wil een rijke en machtige Hollywoodster zijn cliënt kraken. Hij zei dat zijn cliënt een "brave borst" was die de actrice de kans wilde geven om in primeur deze foto's terug te verkrijgen.
Bron: HBVL.
woensdag, juli 13, 2005
Rapho, histoire d'une famille
Vanavond om 01.05 op TV5 Europe: een indrukwekkende stroom foto's van het agentschap Rapho, in een documentaire met de titel RAPHO, HISTOIRE D'UNE FAMILLE.
L'agence photographique Rapho a été créée par Charles Rado en 1933, un Hongrois qui fuyait la montée du nazisme dans son pays. Interrompue pendant la Seconde Guerre Mondiale l'agence a réouvert sous l'impulsion de Raymond Grosset en 1946 qui en a assuré la direction pendant 50 ans. Il a regroupé autour de lui de nombreux photographes aux noms prestigieux, qui font aujourd'hui partie de l'histoire de la photographie : Robert Doisneau, Edouard Boubat, Willy Ronis, Janine Niepce, Sabine Weiss, Hans Silvester, Roland et Sabrina Michaud pour ne citer qu'eux... En 2000 l'agence Rapho a été rachetée par le groupe Hachette Filipacchi ainsi que les agences Gamma, Keystone et Hoa-Qui, mais elle continue avec de nouveaux talents et regards d'aujourd'hui à faire partie de cette histoire de la photographie.
L'agence photographique Rapho a été créée par Charles Rado en 1933, un Hongrois qui fuyait la montée du nazisme dans son pays. Interrompue pendant la Seconde Guerre Mondiale l'agence a réouvert sous l'impulsion de Raymond Grosset en 1946 qui en a assuré la direction pendant 50 ans. Il a regroupé autour de lui de nombreux photographes aux noms prestigieux, qui font aujourd'hui partie de l'histoire de la photographie : Robert Doisneau, Edouard Boubat, Willy Ronis, Janine Niepce, Sabine Weiss, Hans Silvester, Roland et Sabrina Michaud pour ne citer qu'eux... En 2000 l'agence Rapho a été rachetée par le groupe Hachette Filipacchi ainsi que les agences Gamma, Keystone et Hoa-Qui, mais elle continue avec de nouveaux talents et regards d'aujourd'hui à faire partie de cette histoire de la photographie.
dinsdag, juli 12, 2005
Bystander Photojournalism Steals The Spotlight in London Coverage
The coverage of last Thursday's terrorist attacks in London demonstrated not just how easy it is for bystanders to photograph major news events, but how much easier it is than ever before for news organizations to find those images and distribute them.
World Picture News, the BBC, MSNBC and other outlets posted messages on the internet soliciting pictures, scoured the growing numbers of picture-sharing blogs, and ended up distributing several remarkable amateur pictures that professional photographers never had an opportunity to get.
The image quality was notably bad, which is typical for images shot by bystanders. Cell phone file sizes in particular are too small for good print reproduction, and the esthetic quality of the pictures is, well, amateur.
But in the case of the London bombings, at least some of the bystander photos have more immediacy than the images shot a short while later by professional photographers covering rescue operations from outside tube stations.
AP chief Santiago Lyon notes: Bystander images are the photographic equivalent of eyewitness accounts: ‘This is what I saw.’ But bystanders with cell phone cameras are never going to replace professional photographers. We’re not going to be relying on the public to cover stories for us, but as we saw in the London story, they can provide compelling pictures.
Lees meer bij PDN.
World Picture News, the BBC, MSNBC and other outlets posted messages on the internet soliciting pictures, scoured the growing numbers of picture-sharing blogs, and ended up distributing several remarkable amateur pictures that professional photographers never had an opportunity to get.
The image quality was notably bad, which is typical for images shot by bystanders. Cell phone file sizes in particular are too small for good print reproduction, and the esthetic quality of the pictures is, well, amateur.
But in the case of the London bombings, at least some of the bystander photos have more immediacy than the images shot a short while later by professional photographers covering rescue operations from outside tube stations.
AP chief Santiago Lyon notes: Bystander images are the photographic equivalent of eyewitness accounts: ‘This is what I saw.’ But bystanders with cell phone cameras are never going to replace professional photographers. We’re not going to be relying on the public to cover stories for us, but as we saw in the London story, they can provide compelling pictures.
Lees meer bij PDN.
maandag, juli 11, 2005
RVD sluit Privé uit van koninklijke fotosessies
Het weekblad Privé is niet welkom bij een fotosessie tijdens de vakantie van het gezin van prins Willem-Alexander en prinses Máxima, die de Rijksvoorlichtingsdienst RVD binnenkort zal organiseren. Als het weekblad heimelijk gemaakte foto's publiceert of plaatjes toont die van derden zijn gekocht, stapt de RVD onverwijld naar de rechter.
Dat staat in een brief die G. van der Wulp, directeur-generaal van de RVD, maandag heeft verzonden aan de hoofdredactie van het weekblad. De RVD is tot de vergaande maatregel gekomen, omdat Privé volgens Van der Wulp duidelijk heeft gemaakt dat het weekblad de persoonlijke levenssfeer van het gezin van de Prins van Oranje weigert te respecteren, zelfs tijdens de beperkte periode van hun vakantie. Van der Wulp noemt die houding in zijn brief "bijzonder teleurstellend."
Privé en de RVD liggen al geruime tijd met elkaar overhoop over het hinderlijk volgen van het gezin van Willem-Alexander en Máxima. Onlangs nog publiceerde het weekblad foto's van een uitstapje van het gezin naar een kinderboerderij in de buurt van zijn woonplaats Wassenaar. Begin juni verzocht de RVD de hoofdredactie van het weekblad daarom schriftelijk te bevestigen dat Privé de persoonlijke levenssfeer van het gezin van de prins respecteert. In dezelfde tijd publiceerde de dienst een zogenoemde mediacode met regels waaraan elk medium dat over het Koninklijk Huis publiceert, zich zou moeten houden. Volgens Van der Wulp heeft Privé als antwoord uitsluitend laten weten dat het weekblad de mediacode niet onderschrijft.
Bron: ANP.
Dat staat in een brief die G. van der Wulp, directeur-generaal van de RVD, maandag heeft verzonden aan de hoofdredactie van het weekblad. De RVD is tot de vergaande maatregel gekomen, omdat Privé volgens Van der Wulp duidelijk heeft gemaakt dat het weekblad de persoonlijke levenssfeer van het gezin van de Prins van Oranje weigert te respecteren, zelfs tijdens de beperkte periode van hun vakantie. Van der Wulp noemt die houding in zijn brief "bijzonder teleurstellend."
Privé en de RVD liggen al geruime tijd met elkaar overhoop over het hinderlijk volgen van het gezin van Willem-Alexander en Máxima. Onlangs nog publiceerde het weekblad foto's van een uitstapje van het gezin naar een kinderboerderij in de buurt van zijn woonplaats Wassenaar. Begin juni verzocht de RVD de hoofdredactie van het weekblad daarom schriftelijk te bevestigen dat Privé de persoonlijke levenssfeer van het gezin van de prins respecteert. In dezelfde tijd publiceerde de dienst een zogenoemde mediacode met regels waaraan elk medium dat over het Koninklijk Huis publiceert, zich zou moeten houden. Volgens Van der Wulp heeft Privé als antwoord uitsluitend laten weten dat het weekblad de mediacode niet onderschrijft.
Bron: ANP.
Michel de Groot haalt voorpagina New York Times

De Nederlandse fotojournalist Michel de Groot werd vrijdagmorgen om 05.00 uur uit zijn bed gebeld door zijn agentschap, met de vraag of hij direct naar Londen kon vertrekken om daar voor de New York Times te gaan werken. Dat liet hij zich geen twee keer zeggen en hij vertrok spoorslags naar de Britse hoofdstad, die donderdag door terroristische aanslagen was getroffen. Dit resulteerde in een groot artikel met foto's van zijn hand in de New York Times van zondag, en bovendien een prominente plaats op de voorpagina (zie boven).
Zie ook het artikel in de New York Times (registratie vereist) en de voorpagina-foto.
De nieuwe Digital Journalist
De juli-editie van The Digital Journalist is sinds vanmorgen online, met artikelen over o.a. Philip Jones Griffiths en het gebruik van GSM-camera's na de aanslagen in Londen. Voor het eerst toonden de New York Times en de Washington Post metGSM's gemaakte foto's op de voorpagina.
Lees ook de column van Bill Pierce:
I have a terrible, awful confession to make. I sometimes use film cameras. I try not to do it in public or in front of small children, but sometimes I do. I'm not proud of what I do, but I am a little annoyed by the intolerance of some news shooters armed only with digital SLRs. The SLR is the most versatile of cameras, but that doesn't mean that it can do absolutely everything or that it is the best choice for all shoots.
I do a lot of street or "candid" shooting. And I really don't like being hit by strangers. Even on some jobs where everybody is perfectly aware that I am taking their picture, it's a benefit to not constantly remind them of the fact. A small, quiet camera is a valuable tool.
Lees ook de column van Bill Pierce:
I have a terrible, awful confession to make. I sometimes use film cameras. I try not to do it in public or in front of small children, but sometimes I do. I'm not proud of what I do, but I am a little annoyed by the intolerance of some news shooters armed only with digital SLRs. The SLR is the most versatile of cameras, but that doesn't mean that it can do absolutely everything or that it is the best choice for all shoots.
I do a lot of street or "candid" shooting. And I really don't like being hit by strangers. Even on some jobs where everybody is perfectly aware that I am taking their picture, it's a benefit to not constantly remind them of the fact. A small, quiet camera is a valuable tool.